witruimte
Website zonder cookies
 
 
witruimte

Componist Margriet Verbeek

Geboren in 1957 te Leiderdorp
Klassiek gitaar gestudeerd bij Baltazar Benitez (Brabants Conservatorium)
Compositieles gevolgd bij Jan van Dijk (Tilburg)
 
This Page in English please   Nederlandse Pagina
 
Homepage met compositielijst     Transponeercursus
 
MargrietMargriet


 
witruimte
Nederlandse Componist Margriet Verbeek
Margriet Verbeek
 
 
 
 
 
De Japanse dichter Taro Aizu schreef zijn gogyoshi (Japanse gedichten) over de vreselijke kernramp in Fukushima in 2011.<BR> Met deze gedichten inspireerde Taro Aizu kunstenaars wereldwijd, zij startten het Gogyoshi-Art-Project. Veel exposities waren hiervan het gevolg. Ik maak deel uit van deze groep als componist. Mijn bijdrage is een 25-minuten durende muziekcollage rondom de twee gedichten: 'Kinderen van Fukushima' en 'De kat'.
De Japanse dichter Taro Aizu schreef zijn gogyoshi (Japanse gedichten) over de vreselijke kernramp in Fukushima in 2011.
Met deze gedichten inspireerde Taro Aizu kunstenaars wereldwijd, zij startten het Gogyoshi-Art-Project. Veel exposities waren hiervan het gevolg. Ik maak deel uit van deze groep als componist. Mijn bijdrage is een 25-minuten durende muziekcollage rondom de twee gedichten: 'Kinderen van Fukushima' en 'De kat'." fragment van de cd, wave
De CD met mijn compositie werd afgespeeld tijdens de expositie in Grou (Nederland) in 2013, München (Duitsland) voorjaar 2014, en zal klinken bij de expositie in Faro (Portugal), najaar 2014.
De CD met mijn compositie werd afgespeeld tijdens de expositie in Grou (Nederland) in 2013, München (Duitsland) voorjaar 2014, en zal klinken bij de expositie in Faro (Portugal), najaar 2014.
 
 
 
 
 
In het herdenkingsjaar (2012) van de componist Clemens Non Papa, componeerden 53 Nederlandse en Belgische componisten een nieuwe versie van zijn Souterliedekens (psalmen) voor amateurkoor.
In het herdenkingsjaar (2012) van de componist Clemens Non Papa, componeerden 53 Nederlandse en Belgische componisten een nieuwe versie van zijn Souterliedekens (psalmen) voor amateurkoor.
 
 
 
 
 
hagedoornvlinder
 
 
 
 
 
GeNeCo 100 jaar, concert in Schiedam
In november 2011 leidde ik een concert in Schiedam ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Genootschap van Nederlandse Componisten. (GeNeCo)
Witruimte
GeNeCo 100 jaar, concert in Schiedam
 
 
 
 
 
Bij een kolonieconcert in Wilhelminaoord werd de cd 'In de natuur, Naar de natuur, muziek in het voetspoor van Heimans en Thijsse' gepresenteerd, waarbij delen daaruit werden uitgevoerd door Eddy van der Maarel en Margriet Verbeek.
Bij een kolonieconcert in Wilhelminaoord werd de cd 'In de natuur, Naar de natuur, muziek in het voetspoor van Heimans en Thijsse' gepresenteerd, waarbij delen daaruit werden uitgevoerd door Eddy van der Maarel en Margriet Verbeek. (2010)
Concert in Wilhelminaoord
 
 
 
 
 
Emag in Utrecht
Tijdens de Emag (European Mensan Annual Gathering) in Utrecht in 2009, voeren we gezamenlijk een grafische partituur uit.
Emag in Utrecht
 
 
 
 
 
hagedoornvlinder
 
 
 
 
 
Concert in 2007, ter gelegenheid van het 60 jarig jubileum van het Nederlands Verbond voor Mandoline Orkesten, waarbij het jeugdorkest onder leiding van Benny Ludemann het speciaal voor die gelegenheid gecomponeerde The Smoking Chimney uitvoert
Concert in 2007, ter gelegenheid van het 60 jarig jubileum van het Nederlands Verbond voor Mandoline Orkesten, waarbij het jeugdorkest onder leiding van Benny Ludemann het speciaal voor die gelegenheid gecomponeerde The Smoking Chimney uitvoert.
 
 
 
 
 
Mandoline-ensemble The Strings, bij de premiere van l'Artibonite in Bamberg in 2006
Mandoline-ensemble The Strings, bij de premiere van l'Artibonite in Bamberg in 2006.
 
 
 
 
 
11 leden van drie harmonie-orkesten in Midden-Delfland, spelen Feest in 't Woudt en Groen, Groen Midden-Delfland, onder leiding van dirigent Pasha Ashari, in aanwezigheid van Konining Beatrix. November 2005
11 leden van drie harmonie-orkesten in Midden-Delfland, spelen mijn Feest in 't Woudt en Groen, Groen Midden-Delfland, onder leiding van dirigent Pasha Ashari, in aanwezigheid van Koningin Beatrix. November 2005.
Koningin Beatrix in 't Woudt, zojuist geluisterd naar twee composities van Margriet Verbeek
 
 
 
 
 
Het achtste internationale concours voor componisten, Margriet Verbeek eerste prijs
Het Achtste Internationale Concours voor Componisten in Corfu-Griekenland - 2005, waar ik de eerste prijs won met Fleur voor sologitaar.
witruimte
Het achtste internationale concours voor componisten, Margriet Verbeek eerste prijs
 
 
 
 
 
Link naar facebookpagina
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
Wist je dat Margriet Verbeek ook Fantasy/Young Adult schrijft?
De Troostlelieserie:
 
Het eerste deel van de Troostlelie fantasy-serie
 
 
 
 
 
Het tweede deel van de Troostlelie fantasy-serie
 
 
 
 
 
Het derde deel van de Troostlelie fantasy-serie
 
 
 
 
 
Scroll hier naar beneden voor composities voor:
 
Klarinet
 
Saxofoon
 
Blaasensemble
 
Klarinettrio
 
Fluit
 
Blokfluit
 
Piano
 
Gitaar
 
Gitaarduo
 
Mandoline
 
Viool
 
Kerkorgel
 
Mezzo-sopraan
 
Beiaard
 
Koor
 
Strijkkwartet
 
Fluitkwartet
 
Mandolinetrio
 
Mandoline-ensemble
 
en meer...
 
 
 
 
 
hagedoornvlinder
 
sierlijn

Transponeren stap voor stap

sierlijn

Wat is transponeren?

Stel: Je bent hoornist en je wilt samenspelen met je buurmeisje dat dwarsfluit speelt. Je pakt haar boek, en samen begin je aan het eerste melodietje op bladzijde een.
Hoe lang zal dit samenspel duren denk je?
Ik schat niet langer dan een seconde of drie...
Het klinkt zo raar, dat KAN niet goed zijn ! ! !
Hoe komt dat?
 
Als een dwarsfluitist een C ziet staan en die speelt, dan klinkt er inderdaad een C, want dwarsfluit is geen transponerend instrument.
Maar als een hoornist een C ziet staan en die speelt, dan is de noot die klinkt geen echte C, maar een F.
De noot klinkt vier tonen lager dan er staat.
Zolang de hoornist alleen speelt, of samen met andere instrumenten die ook f-instrumenten zijn, is er niets aan de hand, maar als de hoornist samen wil spelen met een niet-transponerend instrument zoals fluit, piano, keyboard, viool, en nog heel veel andere instrumenten, dan moet de hoornist zijn partij overschrijven in een andere toonsoort, waardoor de tonen zo klinken dat ze bij dat andere instrument passen.
Dat is transponeren.
 
Het transponeren is samen te vatten in drie stappen:
 
1 - de juiste voortekens noteren.
2 - de noten secuur overschrijven in de juiste toonhoogte.
3 - de toevallige voortekens invullen.
 
Hoe we dat precies gaan doen leren we hieronder.
 
sierlijn
 
T I P !

      Als je snel naar beneden scrolt en vluchtig hier en daar wat
      leest en bekijkt, dan lijkt het een lang en ingewikkeld verhaal.
      Doe dat dus niet!
 
      Bekijk elk deel van deze pagina op je gemak, stap voor stap,
      neem er de tijd voor, en schrijf het notenvoorbeeld ook werkelijk
      een keer over.
      Als je dat gedaan hebt zal je merken dat het niet moeilijk is.
 
sierlijn
 
Hoe kom ik erachter of mijn instrument een transponerend instrument is?
 
Speel een C op jouw instrument en vergelijk de toonhoogte die je hoort met een C die je op een piano aanslaat (of een orgel of keyboard.)
Als de C die jij op jouw instrument speelde even hoog klinkt als de C van de piano, dan is je instrument GEEN transponerend instrument.
 
Als de noot die op jouw instrument C heette op de piano een F is, dan heb je een F-instrument.
Is jouw C op de piano een Bes? Dan heb je dus een Bes-instrument, enz.
 
Kom je er op deze manier toch nog niet achter, vraag het dan aan iemand die op eenzelfde instrument speelt, of bijvoorbeeld aan je muziekdocent, of aan een verkoper in een muziekwinkel.
 
Als je weet naar welke toonsoort je transponeren moet, dan mag je doorgaan met het volgende blok:
 
sierlijn
 
Klik op onderstaande links om te leren transponeren voor:
 
een Bes-instrument (Si bemol)
(bijv. bes-klarinet, trompet of tenorsaxofoon)
 
een Es-instrument (Mi bemol)
(bijv. altsaxofoon of baritonsaxofoon)
 
een F-instrument (Fa)
(bijv. f-hoorn of althobo)
 
een A-instrument (La)
(bijv. a-klarinet)
 
sierlijn

Transponeren voor F-instrumenten

sierlijn

Stap 1 - Voortekens

Stel je voor dat we het volgende melodietje samen willen gaan spelen met een viool, dan zullen we het eerst moeten aanpassen voor ons f-instrument.
Pak dus een vel muziekpapier, een potlood en een gum, dan gaan we beginnen.
 
(
Print hier muziekpapier.)
 
Voorbeeldmelodie:
voorbeeld
 
Je ziet dat er tussen de G-sleutel en de maataanduiding een mol staat.
Die kun je niet zomaar overschrijven, want omdat wij in een andere toonsoort gaan spelen gebruiken we ook andere kruizen en mollen.
Dat wordt dus de eerste vraag die we ons moeten stellen:
Welke voortekens hebben wij nodig?
In het geval van 1 mol is dat: geen enkel voorteken.
Op je vel muziekpapier kun je nu dus de G-sleutel schrijven en daarachter alleen de maataanduiding.
Dat brengt ons tot het volgende resultaat:
 
voorbeeld
 
Hoe weet je nu welke kruizen of mollen je moet schrijven aan het begin van de notenbalk?
Daarvoor kijk je op de tabel hieronder.
Zoek in de linkerhelft de kruizen of mollen zoals ze staan in de muziek die je transponeren wilt, dan zie je daarachter staan welke voortekens je nodig hebt voor een f-instrument.
 
sierlijn
 

Tabel van Voortekens
voor F-instrumenten


 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Geen kruizen en geen mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf een kruis: een fis.


 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Een mol in de oorspronkelijke muziek?
Dan hoef je voor jouw instrument geen voortekens te gebruiken.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Twee mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf een mol: een bes.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Drie mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf twee mollen: bes en es.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Vier mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf drie mollen: bes, es en as.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Vijf mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf vier mollen: bes, es, as en des.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Zes mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf vijf mollen: bes, es, as, des en ges.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Zeven mollen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf zes mollen: bes, es, as, des, ges, ces.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Een kruis in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf twee kruizen: fis en cis.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Twee kruizen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf drie kruizen: fis, cis en gis.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Drie kruizen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf vier kruizen: fis, cis, gis, dis.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Vier kruizen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf vijf kruizen: fis, cis, gis, dis, ais.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Vijf kruizen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf zes kruizen: fis, cis, gis, dis, ais, eis.

 

 
voorbeeld witruimte voorbeeld
Zes kruizen in de oorspronkelijke muziek?
Schrijf zeven kruizen: fis, cis, gis, dis, ais, eis, bis.

 

 
sierlijn
 
Het staat je vrij bovenstaande tabel te gebruiken zo vaak je maar wilt, maar misschien is het handig de volgende regel van buiten te leren:
 
Oorspronkelijke muziek 0 voortekens - F-instrument 1 kruis
Oorspronkelijke muziek 1 mol - F-instrument geen voortekens
 
In alle andere gevallen heeft het F-instrument altijd 1 mol MINDER, en 1 kruis MEER dan de oorspronkelijke muziek in C.
(Controleer maar met de tabel hierboven.)
 
sierlijn

Stap 2 - Noten overschrijven

We hebben nu dus de sleutel, de voortekens en de maataanduiding op ons papier staan.
Dan komen we nu aan de tweede stap: het invullen van de noten.
 
Als een F-instrument een C speelt, dan klinkt er in werkelijkheid geen C, maar een F, hadden we bovenaan deze pagina ontdekt.
Vandaar dus ook dat we het een F-instrument noemen.
 
Als je nu bedenkt dat er een F klinkt als je een C speelt, wat zou je dan moeten schrijven om een C te horen?
De F is vier noten lager dan de C, het F-instrument speelt dus blijkbaar vier noten te laag. Als we nu eens vier noten hoger dan de C gaan schrijven, een G dus, zou dat dan misschien als een C gaan klinken?
Inderdaad!
Dan is dat dus wat we moeten gaan doen.
Alle noten uit het voorbeeldmelodietje schrijven we secuur vier tonen hoger over.
Heel belangrijk is nu:
 
Schrijf alleen de noten over!
nooit ofte nimmer de toevallige kruizen, mollen of
herstellingstekens die tussen de noten in staan ! ! !

 
Misschien denk je: Maar dan klopt het straks toch niet?
Nee, dat is ook zo, maar dat lossen we later op.
Eerst overschrijven nu, alles vier tonen hoger, dus de D wordt een A, de E wordt een B, de F wordt een C, en zo gaan we maar verder: alles schuiven we vier plaatsjes omhoog:
 
 
voorbeeld
 
 
voorbeeld
 
En dit is hoe het er dan uit komt te zien.
Zie je wel dat het maar goed was dat onze oorspronkelijke melodie zo laag was? Omdat je voor F-instrumenten vier tonen naar boven moet, kun je eigenlijk alleen lage muziek goed gebruiken voor je F-instrument.
 
sierlijn

Stap 3 - Toevallige voortekens invullen

Als we nu bovenstaande muziekstukjes met elkaar vergelijken zien we natuurlijk meteen dat de derde maat zo nog niet klaar is.
In de oorspronkelijke muziek staan daar een herstellingsteken en een kruis, wat doen we daarmee in onze overgeschreven muziek?
Gewoon overschrijven? Dus OOK een herstellingsteken en een kruis?
In geen geval!
Het zou trouwens ook nergens op slaan, want kijk maar, dan zouden we een herstellingsteken voor de F zetten, maar die is in de voorgaande maten toch nergens verhoogd of verlaagd?
Dat herstellingsteken zou dan toch geen enkele betekenis hebben?
 
Als we transponeren vergeten we eventjes de woorden: 'Kruis', 'Mol' en 'Herstellingsteken'. Daarvoor in de plaats kijken we wat ze precies DOEN met de noten, en daarna besluiten we of we ze 'Verhogingsteken' of 'Verlagingsteken' noemen.
 
Een kruis VERHOOGT, dus noemen we dat een 'Verhogingsteken'.
Een mol VERLAAGT, dus noemen we dat een 'Verlagingsteken'.
Een herstellingsteken voor een Fis VERLAAGT de Fis naar F, in dat geval noemen we het een 'Verlagingsteken'.
Een herstellingsteken voor een Bes VERHOOGT de Bes naar B, in dat geval is het dus een 'Verhogingsteken'.
 
Kijk nu nogmaals naar ons notenvoorbeeld:
 
voorbeeld
 
Voor de Bes in de derde maat staat een herstellingsteken.
Wat doet dat herstellingsteken?
Het herstelt de Bes, het maakt er een B van, het VERHOOGT dus de noot.
Het is een verhogingsteken.
Dan moeten we in onze overgeschreven muziek ook een verhogingsteken zetten voor de F.
Wat een is een verhogingsteken voor een F?
Juist, een kruis!
 
Voor de C in de noot daarna staat een kruis. Een verhogingsteken.
Dan moet ook onze G een verhogingsteken krijgen, dat is ook een kruis.
Zo komen we op het volgende resultaat:
 
voorbeeld
 
En hiermee is de getransponeerde partij klaar, en kun je het gaan samenspelen.
Op deze zelfde manier kun je alle muziek transponeren.
 
sierlijn

Niet van C naar F, maar van F naar C?

Bovenstaande cursus gaat om het geval dat je C-muziek over wilt schrijven naar F-muziek.
Het kan uiteraard ook gebeuren dat je het andersom wilt: je hebt F-muziek, maar wil dat veranderen in C-muziek.
In dat geval doe je de cursus andersom.
 
Als je hierboven kijkt zie je twee notenvoorbeeldjes. De zwartgedrukte is de C-muziek, de blauwgeschreven de F-muziek.
Beschouw de blauwgeschreven voorbeelden als je uitgangspunt, en verander het in de zwartgedrukte versie.
Je moet de noten dan dus 4 tonen LAGER overschrijven, inplaats van 4 tonen hoger, en ook de tabel gebruik je andersom: de blauwgeschreven versie heb je al, je verandert het in de zwartgedrukte.
Dus 2 kruizen wordt 1 kruis, 1 mol wordt 2 mollen, enz.
 
Veel succes ermee!
 
Margriet Verbeek
 
 


www.margrietverbeek.nl/transpo_f.html
© 2005 - 2014
Contact Margriet Verbeek